Ce este un catalizator si la ce ajuta el ?
Datorita functiei catalizatorului, impactul gazelor de esapament inainte ca acestea sa fie expulzate la exterior, minimizand poluarea mediului, scade. Mai multe detalii pe ColectareCatalizatoare.ro.
Convertorul catalitic este un dispozitiv care face parte din sistemul de evacuare al vehiculului, iar functia sa principala este de a reduce poluarea produsa prin expulzarea gazelor de esapament la exterior. In acest fel, impactul asupra mediului al emisiilor poluante produse de autovehicule este redus.
Acest element este situat intre teava de esapament si amortizorul de zgomot din spate al masinilor care incorporeaza un catalizator. Ele au de obicei o structura ceramica care are forma unui fagure de miere si sunt realizate din platina si paladiu.
Aceasta indeplineste in principal functia de transformare a gazelor printr-o reactie chimica, obtinand ca hidrocarburile (HC) sunt transformate in apa si ca monoxidul de carbon (CO) rezultat devine dioxid de carbon (CO2). Aceasta transformare este posibila datorita temperaturii ridicate la care gazele circula inainte si in interiorul catalizatorului insusi.
Prin urmare, odata ce gazele de esapament poluante care sunt generate de motor fluctueaza prin suprafata activa a catalizatorului si sunt partial transformate in gaze care nu dauneaza planetei. Transformarea este considerata partiala, deoarece, desi intr-o masura mai mica, CO2 este, de asemenea, unul dintre gazele agravante ale efectului de sera.
Durata de viata utila a unui catalizator va fi determinata de utilizarea acestuia, desi acesta va fi de obicei in jur de 120.000 km, atata timp cat alte elemente nu influenteaza buna functionare a acestuia. Pentru a prelungi durata de viata utila a acestui dispozitiv cat mai mult posibil, va fi necesar sa verificati periodic si sa pastrati in stare buna diferite elemente ale motorului, cum ar fi bujii, filtrul de aer.
Cum putem sti daca catalizatorul are o defectiune sau este in stare proasta?
In functie de tipul de vehicul si de caracteristicile acestuia, este posibil sa observam sau nu defectiuni de performanta in motor, atat la ralanti, cat si in timpul accelerarii. Daca se intampla acest lucru, vom percepe o lipsa de putere si motorul va fi setat in mod repetat. Acest simptom este cauzat de obstructia catalizatorului si trebuie reparat sau schimbat de unul nou.
In cazul in care percepem zgomote metalice in partea inferioara a masinii noastre, ne-am putea confrunta cu indicatia ca panoul ceramic din interiorul catalizatorului s-a fracturat si piesele fluctueaza in interior, astfel incat filtrarea gazelor sa nu mai fie adecvata.
Atunci cand fumul dens este perceput in apropierea iesirii gazelor de esapament si emana un miros neobisnuit, s-ar putea datora si unui catalizator in stare proasta.
In cele din urma, specialistii mecanici recomanda ca la cel mai mic simptom sa mergeti imediat la atelierul dvs de incredere pentru o verificare amanuntita a masinii, deoarece o problema catalizatorului ar putea ajunge sa deterioreze grav motorul vehiculului, cauzand costuri ulterioare enorme. Asadar, o verificare a starii masinii periodic, este esentiala pentru a evita anumite probleme pe viitor. O masina in stare buna, te va putea duce oriunde doresti, in siguranta!